Obezita u detí

Obezita u detí

S každým rokom stúpa celosvetovo počet obéznych detí, vrátane Slovenska. Viete odhadnúť, kedy detská bacuľatosť môže prerásť na problém ohrozujúci zdravie vášho dieťaťa? Alebo kedy slová „veď ona/on z toho vyrastie“ neplatia? Pozrite sa na otázku detskej obezity podrobnejšie.

Výskyt obezity na Slovensku

Nová štúdia pre Európu ukazuje, že každé tretie dieťa trpí nadváhou či obezitou. Slovensko pri tom nie je výnimkou. Podľa štatistík až 5 % zo všetkých detí u nás trpí obezitou12 % nadváhou. Tieto čísla sa veľmi nemenia ani v dospelosti, pretože 60 až 80 % detí si nadváhu či obezitu prenáša do dospelého života.

Príčiny obezity

Nezdravá strava

Je najdôležitejším faktorom, ktorý prispieva k nadmernému ukladaniu tukov v organizme. Druh prijatej potravy taktiež ovplyvňuje náš metabolizmus. Ak ho nadmerne zaťažíme cukrami zo sladených nápojov alebo pokrmov či tukmi z hotových a vyprážaných jedál, prestáva efektívne pracovať. Organizmus dostáva nadmerné množstvo energie v potrave, keďže ju nespáli, ukladá ju v tele vo forme tukov.

 

Nedostatok pohybu

So stúpajúcim vekom obvykle klesá množstvo pohybovej aktivity u detí. Rozdiel je badateľným najmä medzi deťmi predškolského a školského veku. Ubúda ich voľného času a čoraz viac z neho trávia pred televíziou, ale častejšie pred obrazovkou počítača.

Okrem nedostatku pohybu, možného vykrivenia chrbtice od nesprávneho sedenia to zároveň zvyšuje náchylnosť detí konzumovať nezdravé potraviny či sladené nápoje. Reklamami na ne sú totiž neustále bombardované zo všetkých médií.

 

Vplyv rodiny a dedičnosť

Hoci sa často tvrdí, že deti dedia genetické predispozície na tučnotu po svojich príbuzných, v drvivej väčšine prípadov tomu tak nie je. Za vznik obezity môžu predovšetkým nesprávne stravovacie a pohybové návyky, ktoré dieťa v útlom veku získava najmä od svojich rodičov.

Ide o spomínané nezdravé jedlá či nevhodnú prípravu pokrmov (napr. časté vyprážanie), nedostatok vlákniny a vitamínov. K tomu sa pridáva zaužívané pasívne trávenie voľného času či sedavý spôsob života.

obezita u detí príčiny

Obezita u detí a jej riziká

Srdcovo-cievne ochorenia

Ide o jeden z najčastejších dôsledkov obezity. Patrí sem aj vysoký krvný tlak, ktorý obézne deti postihuje trikrát častejšie ako deti s primeranou váhou. Tukové tkanivo neleží nečinne v organizme, ale pracuje a produkuje rôzne látky. Radia sa sem aj tie, ktoré zvyšujú krvný tlak alebo chuť do jedla (napr. leptín).

 

Vysoký cholesterol

Zvýšené hladiny cholesterolu ohrozujú cievy a tým zvyšujú náchylnosť organizmu k srdcovo-cievnym chorobám či vysokému krvnému tlaku.

 

Cukrovka

Poznáme cukrovky viacerých typov. U cukrovky prvého typu, ktorá sa často vyskytuje u detí, obezita nehrá pomerne veľkú úlohu. To však nemožno povedať o cukrovke druhého typu, na ktorú má značný vplyv nesprávna životospráva a nadváha.

 

obezita u detí výpočet bmi brockov index, percentilové grafy

Poškodenia kĺbov a chrupaviek

Pri obezite pôsobí na kĺby oveľa väčšia váha, a tak sú aj nadmerne zaťažované. Okrem toho sú namáhané aj chrupavky, ktoré sa často poškodia, výsledkom čoho je znížená pohyblivosť a bolesti.

 

Ochorenia dýchacích ciest

U detí s obezitou sú dýchacie cesty mnohokrát zúžené a sú dvakrát náchylnejšie na ich ochorenia. Patrí sme napríklad astma, dýchavičnosť, lapanie po dychu už po menšej námahe. Zároveň nahromadenie tuku okolo hrudnej steny znižuje prísun kyslíka do pľúc, čo môže vyvolať napríklad prestávky v dýchaní počas spánku.

Ohrozené sú aj iné orgány tela, ako napr. pečeň, obličky či pankreas, zvyšuje sa riziko nádorových ochorení.

Ako zistiť obezitu?

Existuje viacero metód, ktoré vám môžu prezradiť, či vaše dieťa trpí obezitou alebo je všetko poriadku. Samozrejme, ide o laické meranie, ktoré poskytujú približný výsledok. Pre najpresnejšie meranie s kalibrovanými prístrojmi sa vždy obráťte na vášho lekára alebo výživového poradcu. Pomôžu vám vyvrátiť pochybnosti alebo nastaviť správnu liečbu.

 

BMI index

Body mass index, ako znie celý názov, je jeden z najznámejších spôsobov zisťovania nadváhy a obezity. Existujú viaceré varianty výpočtu s rôznymi hodnotami, ale medzi najzákladnejšiu patrí klasická: hmotnosť v kilogramoch vydelíte druhou mocninou výšky v metroch. Výsledok následne porovnáte s tabuľkou a môžete zistiť, či vaše dieťa má optimálnu alebo zvýšenú váhu. Ak sa vám výpočet zdá príliš zložitý, môžete použiť rôzne BMI kalkulačky, ktoré nájdete aj online.

Samozrejme, BMI index neberie do úvahy mnohé dôležité faktory, ako podiel svalovej či tukovej hmoty v tele. Navyše pre deti do 18 rokov je často BMI index nevhodný na určenie nadváhy či obezity. Je to hlavne z toho dôvodu, že váš potomok sa nachádza v období intenzívneho rastu čo značne ovplyvní výpočet.

 

Brockov index – porovnanie výšky a hmotnosti

Ide asi o najjednoduchší, ale zároveň menej presný spôsob, ako určiť, či vaše dieťa trpí nadváhou. Stačí, ak od výšky vášho dieťaťa v centimetroch odčítate číslo sto. Výsledok by mal určovať primeranú hmotnosť, avšak ideál by mal byť o približne 10 % nižší.

Nevýhoda je opäť, že sa neberie do úvahy podiel svalovej hmoty a výpočet sa nedá použiť u detí nižších ako 120 centimetrov.

 

Percentilové grafy

Ide o najpresnejšiu domácu metódu. Využívajú sa pri tom tabuľky, ktoré porovnávajú hmotnosť a výšku dieťaťa v rámci percentilu, pričom ideál je okolo 50 %. Niektoré berú do úvahy aj vek dieťaťa či iné detaily.

Ak máte akékoľvek pochybnosti najlepšie je sa zveriť do rúk odborníka. Tabuľky vám môžu povedať iba približnú hodnotu, neberú do úvahy veľmi veľa iných faktorov. Špecialista má k dispozícií prístroje, ktoré merajú množstvo tuku a svalovej hmoty v tele, a tak vám môže presne povedať, či dieťa vzhľadom na svoj vek a výšku trpí nadváhou alebo nie.

výživový poradca konzultácia
Obezita u detí je problém ktorý vieme riešiť. Zostavíme vášmu potomkovi výživový plán. Naši výživoví špecialisti sú na prácu s deťmi špeciálne školení.
Poraďte sa s odborníkmi

Ako sa zbaviť obezity?

Predovšetkým ide o postupnú celkovú zmenu životného štýlu.

 

Strava

Začať je potrebné od stravovacích návykov. Úprava jedálneho lístka by mala spočívať predovšetkým v obmedzení vyprážaných jedál, polotovarov, sladkostí a podobne. Naopak, zvýšený príjem zeleniny a ovocia je nevyhnutý, rovnako ako pravidelná strava päťkrát denne. K tomu vhodný pitný režim, z ktorého by sa mali vyradiť všetky sladené nápoje.

Pri zmene jedálneho lístka vášho dieťaťa by ste však mali klásť dôraz na jeho stále prebiehajúci rast a vývin. Prílišné obmedzenie určitých živín by mohlo viac uškodiť ako pomôcť, preto sa radšej obráťte na odborníkov, ktorý vedia pripraviť stravovací plán presne na mieru.

 

Pohyb

Do denného režimu je potrebné zaradiť pohyb. Nejedná sa len o krúžok párkrát do týždňa. Pri nadváhe a obezite je potrebné sa pohybovej aktivite venovať každý deň. Ak dieťa trpí obezitou, kĺby sú veľmi namáhané, preto začnite najskôr s cvičením, ktoré ich nadmerne nezaťažuje. Poškodenia pohybového aparátu si dieťa totiž prenáša do dospelosti.

Tipy na záver

  • Pripravujte školskú desiatu pre svoje dieťa doma.
  • Sledujte, či svoje vreckové nemíňa z veľkej časti na sladkosti a jedlá rýchleho občerstvenia.
  • Buďte dieťaťu príkladom – na svoj tanier takisto pridajte zdravšie jedlá.
  • Plánujte spoločné výlety do prírody a pohybové aktivity.
  • Pokiaľ má dieťa nadváhu, neignorujte ju a prekonzultujte riešenia s odborníkom.
Obezita u detí
5 (100%) 1 vote
2017-01-23T08:40:40+00:00september 1st, 2016|Magazín|0 Comments

Leave A Comment