Glukózovo-fruktózový sirup. Prosím zoznámte sa. (hlavne s fruktózou)

Glukózovo-fruktózový sirup. Prosím zoznámte sa. (hlavne s fruktózou)

V poslednej dobe sa často nahrádza klasický cukor, glukózovo-fruktózovým (HFCS – high fructose corn syrup) sirupom. Keď som ešte pracoval v potravinárskom priemysle sám som bol svedkom takýchto zmien. Nepovažoval som to za nič zvláštne a v duchu ma napadlo niečo typu „zase šetria“. Myslel som si že sa jedná len o lacnejšiu náhradu cukru. V tom som sa nemýlil. Nenapadlo ma ani vo sne, že táto lacnejšia náhrada cukru môže byť ale oveľa nebezpečnejšia než cukor samotný. Ako potravinár som teda používal glukózovo-fruktózový sirup a takmer nič o ňom nevedel. Začalo sa to akýmsi článkom na internete, už ani neviem kde som to zbadal. Tá klasická situácia keď len tak bezcieľne čítate články na webe a hľadáte čo by vás zaujalo. Takto nejako som sa dostal k prvým informáciám o glukózovo-fruktózovom sirupe a keďže som s ním takmer denne robieval, nedalo mi čo to si o ňom prečítať a zistiť viac. To všetko hlavne o fruktóze som celé roky netušil.

fruktóza glukózovo-fruktózový sirup cukor

Glukóza a fruktóza na javisku nášho zdravia

Ak poviete cukor, ľudom často napadne (okrem koláčov) obezita, biely jed a podobné takmer hanlivé výrazy. Nuž je to tak, že cukor akosi získal v poslednom „zdravom“ období nie celkom dobré meno. Pripisuje sa mu vznik množstva chorôb nielen nadváhy či obezity. Glukóza a fruktóza znie akosi hrdo a tajomne. Dokonca keď poviem tieto názvy hlavou vám začne behať hrozno alebo ovocie. A čo už na takom cukre môže byť zlé? Mnohých napadne myšlienka „určite zdravšie ako cukor“. Glukóza je hroznový cukor, fruktóza cukor ovocný. Je teda na mieste otázka. Je glukóza a fruktóza zdravšia než repný alebo trstinový cukor? Mnohí odborníci na výživu varujú, že práve glukóza s fruktózou stoja za vzostupom obezity a sú škodlivejšie než bežný cukor.   Samotná glukóza nieje až taká nebezpečná ako fruktóza. Fruktóza sa v tele konzumenta veľmi ľahko premieňa na tuk. Jej negatívnou vlastnosťou je, že sa metabolizuje vždy v pečeni a jej výsledkom je takzvaný viscelárny tuk ktorý sa ukladá medzi orgánmi. Viscelárny tuk je omnoho nebezpečnejší než podkožný. Ak užívate vysoké dávky fruktózy odnesie si to vaša pečeň pretože fruktóza poškodzuje pečeň rovnako ako alkohol.

Kilečká pribúdajú

Podľa výskumov (štúdia Princetonskej unverzity z roku 2010) sa z fruktózy aj rýchlejšie priberá než z bežného cukru. Môže za to hlavne fakt, že v glukózovo-fruktózovom sirupe výrazne prevažuje fruktóza. A kým glukóza sa v tele  mení na tuk približne z 5%, fruktóza až zo 40%. Na priberanie má však fruktóza aj nepriamy dopad. Fruktóza, na rozdiel od glukózy, menej stimuluje centrá v mozgu, ktoré sú zodpovedné za pocit sýtosti. To spôsobuje väčší pocit hladu a tým samozrejme aj zvýšenú konzumáciu potravín. Odborníci na výživu varujú že užívanie fruktózy postupne vedie k inzulínovej rezistencii, zvýšeniu hladiny kyseliny močovej (vysoký krvný tlak a dna) a stukovateniu pečene. Zlatým klincom fruktózy je, že sa premieňa tiež na triglyceridy (tuky) ktoré sa veselo spolu s cholesterolom ukladajú v cievach.

120 kalórii fruktózy vedie k tvorbe tuku v ekvivalente 40 kalórii

120 kalórii glukózy vytvorí ekvivalent 1 kalórie tuku

  Hlavným kameňom úrazu v prípade glukózovo-fruktózového sirupu je podiel glukózy a fruktózy. Za predpokladu že glukózovo-fruktózový sirup bude mať rovnaký podiel glukózy a fruktózy, predpokladá sa, že metabolizmus bude rovnaký ako v prípade repného cukru.

  • Neváhajte viac !

    Máte jedinečnú možnosť zmeniť svoj život. Schudnúť a zlepšiť svoj zdravotný stav. Prihláste sa na konzultáciu k svojmu výživovému poradcovi. Za 7,90 absolvujete merania na prístroji Tanita a získate jedálniček vypracovaný na mieru pre Vás.

Pokus na potkanoch

Vedecký tím z Princetonskej univerzity skúmal v roku 2010 pôsobenie rôznych druhov sladidiel na potkanoch. Vedcom chceli hlavne dokázať, že nie z každého sladidla sa rovnako priberá. Potkany teda rozdelili do skupín a kŕmili ich iba vybranými sladidlami. Tie ktoré papkali vysoko-fruktózový sirup nabrali na váhe viac ako tie ktoré sa stravovali na repnom cukre. Celkový príjem kalórií bol v pokuse rovnaký u oboch skupín.

Potravinárske pasce

Možno si teraz hovoríte, že sa vás to netýka. Akoby som počul „ja sa zdravo stravujem!“. Pravdou však je, že glukózovo-frutkózový sirup sa dnes objavuje naprieč celým spektrom potravín a nevynecháva ani tie „zdravé“. Nuž tak šup do špajze a hľadajte. Máte doma müsli alebo proteínové tyčinky? Skúste sa pozrieť na ich zloženie. Jogurty, sladené nápoje? Pozrite zloženie. Na fotografii mám zloženie jedného jogurtu ktorý som vylovil z chladničky. Podľa všetkého sa glukózovo-fruktózový sirup najviac používa pri výrobe sladených nápojov.

Polročný pokus na potkanoch preukázal metabolický syndróm s príznakmi obezita, vysoký krvný tlak či nízky obsah HDL cholesterolu v krvi. Zaujímavosťou je, že potkany pribrali o polovicu viac ako ich kamaráti ktorí sa stravovali bežným cukrom.
Záver štúdie teda znel, USA tučnejú lebo používajú glukózo-fruktózový sirup.

8% ku zdraviu

Používanie glukózovo-fruktózového sirupu ušetrí výrobcovi približne 8% nákladov na sladidlo. Jeho výhodou okrem ceny je aj lepšia manipulácia v potravinárstve. Lepšie sa s ním pracuje, lepšie za zmiešava s inou surovinou, spätne nekryštalizuje.

fruktóza glukózovo-fruktózový sirup obal potraviny

fruktóza glukózovo-fruktózový sirup obal potraviny

 

Základom výroby glukózovo-fruktózového sirupu býva obilný škrob, najčastejšie kukuričný. Z obilia sa oddelí škrob a pridané enzýmy premenia časť glukózy na fruktózu. Výroba takéhoto sirupu je rýchlejšia a o niečo jednoduchšia než výroba repného cukru a teda v konečnom dôsledku aj lacnejšia.

To nemám jesť už ani ovocie?

Fruktóza je obsiahnutá v prirodzenej forme v každom ovocí. Vyhýbať sa ovociu kvôli obsahu fruktózy je samozrejme nezmysel. Konzumujte však ovocie v zdravej miere. Odporúčaný denný príjem fruktózy je približne 25g. Ideálna hodnota sa pohybuje na úrovni 15 gramov. To predstavuje približne 2 až 4 kusy ovocia denne, tiež však záleží od samotného ovocia keďže sa obsah fruktózy do značnej mieri líši. Ovocie však okrem fruktózy obsahuje vlákninu, vitamíny, minerály, rôzne antioxidanty a tým dokáže negatívne vplyvy fruktózy z časti eliminovať.

fruktóza ovocie glukozo-frutkozovy sirup

Tabuľka zobrazuje 6 často používaných druhov ovocia a ich obsah fruktózy v gramoch.

 

Druh ovocia

porcia

Množstvo fruktózy v gramoch

Banán

priemer

7,1

Jablko

priemer

9,5

Pomaranč

priemer

6,1

Broskyňa

priemer

5,9

Slivka

priemer

1,2

Marhuľa

priemer

1,3

Fruktóze sa v bežnom živote takmer nevyhnete. Či už sa jedná o ovocie alebo rôzne výrobky. To na čo by ste si mali dávať pozor ja hlavne zloženie potravín. Čítajte pozorne zloženie potravín a snažte sa obmedziť tie, v ktorých je glukózovo-fruktózový sirup na prvých miestach a má veľké zastúpenie vo výrobku. Ak je možné skúste výrobky s obsahom fruktózy nahradiť inými. Mali by ste tiež čítať zloženie výrobkov ktoré dávate svojim deťom. Budete prekvapený kde všade sa fruktóza skrýva.

Ak by ste mali záujem čosi viac naštudovať obecne o sladidlách, môžete si prečítať dokument zo stránky Potravinárskej Komory Slovenska.

Čítaj dokument v PDF http://potravinari.sk/files/Cukor_literarna_studia.pdf

  • Neváhajte viac !

    Máte jedinečnú možnosť zmeniť svoj život. Schudnúť a zlepšiť svoj zdravotný stav. Prihláste sa na konzultáciu k svojmu výživovému poradcovi. Za 7,90 absolvujete merania na prístroji Tanita a získate jedálniček vypracovaný na mieru pre Vás.

Glukózovo-fruktózový sirup. Prosím zoznámte sa. (hlavne s fruktózou)
5 (100%) 2 votes
2017-01-23T08:40:49+00:00január 21st, 2016|Magazín|0 Comments

Leave A Comment