Ako zrýchliť metabolizmus – naštartujte svoje chudnutie

Ako zrýchliť metabolizmus – naštartujte svoje chudnutie

Pokúšali ste sa už niekoľkokrát schudnúť avšak bez výsledku? Upravili ste váš jedálny lístok, neprejedáte sa, ale vytúžená postava sa nedostavila? Možno je za všetkým len spomalený metabolizmus. Oboznámte sa s jeho príčinami, možnosťami, ako zrýchliť metabolizmus čo najefektívnejšie a zbavte sa prebytočných kilogramov.

Metabolizmus

Zamysleli ste sa nad tým, čo, vlastne, metabolizmus je? Ako funguje a kedy sa považuje za spomalený? Pre lepšie pochopenie možností, ako metabolizmus zrýchliť, je dobré najskôr zistiť, aké sú jeho funkcie v organizme. Predstavme si ich v skratke. Pokiaľ chcete úspešne chudnúť, je správne fungovanie metabolizmu nevyhnutnosťou. Metabolizmus totiž zabezpečuje látkovú premenu všetkej potravy, ktorú prijímate. Jednoducho povedané, práve metabolizmus rozhoduje o tom, koľko energie z potravy telo spáli, a koľko sa uloží do tukových zásob v tele.

Ak je metabolizmus príliš spomalený, dochádza k nedostatočnej premene živín z jedla na energiu a väčšina prechádza do tukových zásob. Telo tak energiu nemôže hneď spáliť a naberá na váhe. Pokiaľ máte rýchly metabolizmus, je oveľa menšia šanca, že priberiete, pokiaľ sa neprejedáte a prijímate rozumné množstvo potravy. Zároveň zdravý metabolizmus urýchľuje aj chudnutie, pretože telo prebytočný tuk spáli v oveľa kratšom čase.

Bazálny – pokojový metabolizmus

Ide o druh metabolizmu, ktorý je pre chudnutie najdôležitejší. Jedná sa totiž o spaľovanie energie vaším telom, keď je v pokoji a nič nerobí. Keďže počas dňa je pomer fyzickej aktivity oproti stavu pokoja veľmi rozdielny a prevažuje práve stav bazálneho metabolizmu (napr. spánok), jeho zrýchlenie je najväčším prínosom pri snahe schudnúť.
Ideálne hodnoty vášho bazálneho metabolizmu by sa mali pohybovať okolo 6500 až 7500 kilojoulov, čo sa rovná zhruba 1500 až 1800 kalóriám. Ak telo spáli menej, je dôležité cielene pracovať na zrýchlení metabolizmu, a tým aj chudnutia.

ako zrýchliť metabolizmus bazálny

Čo vplýva na metabolizmus?

Hovorí sa, že veľkou mierou sa na rýchlosti metabolizmu podieľa práve dedičnosť. Žiaľ, v tomto prípade je to pravda. Genetické predispozície hrajú pomerne veľkú rolu v tom, ako veľmi je váš metabolizmus aktívny.
Pokiaľ máte predpoklady na spomalený metabolizmus, je dobré uplatňovať rady na jeho zrýchlenie nie len pri snahe schudnúť, ale zároveň aj ako prevenciu nadváhy a priberania.

Rýchlosť metabolizmu súvisí aj s vekom. Mladí ľudia majú obvykle veľmi rýchly metabolizmus a v období rastu to platí dvojnásobne. So stúpajúcim vekom aktivita metabolického systému obyčajné klesá, preto je tiež na mieste pokúsiť sa ho správnou výživou a telesnou aktivitou udržať „naštartovaný“ čo najdlhšie. Pred tým, než začnete uvažovať, akou veľkou mierou vplývajú tieto faktory práve na váš metabolizmus, zamyslite sa, či vlastným správaním neznižujete jeho činnosť.

Najčastejšie príčiny spomaleného metabolizmu

  • Nesprávne stravovacie návyky – pokiaľ počas dňa prijímate stravu vo veľmi nepravidelných intervaloch aj v rôznych množstvách značne tým ovplyvňujete rýchlosť vášho metabolizmu. Pokiaľ máte pocit, že nedostatok jedla počas dňa dobehnete večer, váš metabolizmus si myslí presný opak. Nestihne sa totiž dostatočne naštartovať a zostáva spomalený aj počas večera.

 

  • Nedostatočný pitný režim – opäť tu platí to isté, čo pri nepravidelnej strave. Dôležité je prijímať tekutiny, ideálne vodu, v dostatočnosť množstve a v rovnomerných dávkach počas celého dňa. Voda totiž pomáha vyplavovať z tela škodliviny a toxíny, zlepšuje látkovú premenu, pretože uľahčuje aj pohyby čriev a trávenie. Tým sa z tela odstrániť oveľa viac látok, ktoré by sa v ňom inak ukladali.

ako zrýchliť metabolizmus praktické tipy

  • Nedostatok svalovej hmoty – svalová hmota je nevyhnutá nielen pre celkovú stavbu a aktivitu organizmu, ale má význam aj pri chudnutí. Platí totiž, že čím menej svalovej hmoty máte, tým je metabolizmus viac spomalený. Svaly potrebujú energiu, aj keď ste v pokoji. Dokonca spália 8 krát viac energie než tukové tkanivo za rovnakých podmienok. Bielkoviny pomáhajú budovať svaly, preto ich nedostatok v potrave takisto znižuje množstvo svalovej hmoty v organizme. Z toho vyplýva, že ľudia s nedostatok svalov majú oveľa nižšie hodnoty pokojového – bazálneho metabolizmu, než tí s dostatkom. Každý gram svalstva prispieva k rýchlejšiemu spaľovaniu látok v organizme.

 

  • Agresívne diéty a jojo efekt – neustále skúšanie najrôznejších diét, z ktorých väčšina končí jojo efektom – opätovným naberaním váhy, len viac zaťažuje a spomaľuje metabolizmus. Z toho dôvodu je každá ďalšia diéta čoraz menej úspešná a jojo efekt výraznejší. Telo si totiž pri nedostatku jedla metabolizmus samo ešte viac spomaľuje. Po skončení diéty si začne vytvárať nanovo tukové zásoby a dochádza k ďalšiemu zvyšovaniu váhy.
výživový poradca konzultácia
Nedarí sa Vám schudnúť? Zostavíme vám jedálniček na mieru pre vás. Prihláste sa k svojmu výživovému poradcovi ešte dnes.
Poraďte sa s odborníkmi

Ako zrýchliť metabolizmus?

Keď sa hovorí o zrýchlení metabolizmu, je dôležité si uvedomiť, že cieľom je zrýchliť najmä pokojový – bazálny metabolizmus dlhodobo. Z toho dôvodu krátkodobé diéty na naštartovanie metabolizmu nie sú vhodné, pretože môžu narobiť viac škody ako osohu.
Dôležitá je najmä cielená úprava jedálneho lístka a celková zmena stravovacích a pohybových návykov, ktorá je dlhodobo udržateľná. Predstavme si preto najdôležitejšie faktory, ktoré pomáhajú urýchliť metabolizmus a naštartovať chudnutie.

  • Pravidelná strava – je to jeden z najefektívnejších spôsobov, ako zrýchliť metabolizmus. Ak prijímate potravu v rozumných množstvách v pravidelných intervaloch 5 až 6 krát denne, látková premena musí pracovať takmer nepretržite počas dňa a urýchli tak celkový metabolizmus v organizme.

 

  • Zloženie stravy – platí tu klasické, čiže vyhýbať sa vysoko kalorickým jedlám najmä rýchleho občerstvenia a sladkostiam. Rovnaké zásady platia aj pri výbere nápojov, najideálnejším riešením je čistá voda. Dôležité je uprednostňovať potraviny s nízkym glykemickým indexom, ktoré sú nielen zdravšie, ale aj pomáhajú zasýtiť na dlhší čas a predchádzajú tak návalom „vlčieho hladu“.

 

Zároveň by ste mali dbať na dostatok vlákniny v potrave, ktorá urýchľuje látkovú výmenu a nezabúdať na bielkoviny potrebné na rast svalovej hmoty.

  • Fyzická aktivita – pohyb nielenže pomáha budovať a udržovať svalovú hmotu, ktorá sama spaľuje určité množstvo energie, ale zároveň urýchľuje metabolizmus. Ten je zrýchlený nielen počas fyzickej aktivity, ale pri správnej záťaži (aspoň 45 až 60 minút niekoľkokrát do týždňa) pomáha udržovať metabolizmus nabudený aj dlho po ukončení cvičenia.

Tipy a triky na záver

 

  • Doprajte si dostatok ovocia a zeleniny. Ideálne je, keď aspoň dva jedlá denne (napr. olovrant či desiata) pozostávajú čisto iba z nich.
  • Nízkotučné mliečne výrobky nielen dobre zasýtia, ale probiotické kultúry pomáhajú pri trávení a tým aj pri premene látok.
  • Ryby a rybí olej – ich pravidelná konzumácia takisto dokáže nabudiť metabolizmus, pretože obsahujú enzýmy, ktoré ho urýchľujú.
  • Odpočinok a relax – vysoká hladina stresového hormónu kortizolu značne prispieva k zvyšovaniu váhy. Preto by ste si mali dopriať dostatok spánku a nájsť si čas na pravidelný oddych.
  • Aeróbne aktivity – sú najideálnejším cvičením na urýchlenie metabolizmu, pretože sa pri nich zvyšuje srdcová frekvencia a telo je nútené spaľovať tukové zásoby. Ideálne pre začiatočníkov je plávanie, beh, rýchla chôdza či bicyklovanie.
  • Na diéty s rozumom – hladovanie iba spomalí metabolizmus a telo po skončení diéty mnohokrát opäť naberie stratenú váhu späť. Najdôležitejšie je zmeniť svoj jedálny lístok dlhodobo a dopriať telu primerané množstvo potravy. Jej nadbytok či nedostatok sa totiž skôr či neskôr prejaví poruchami metabolizmu.

 

Ako zrýchliť metabolizmus – naštartujte svoje chudnutie
5 (100%) 1 vote
2017-01-23T08:40:39+00:00september 14th, 2016|Magazín|0 Comments

Leave A Comment