Zdravá desiata do školy

Zdravá desiata do školy

Obezita detí či mladistvých sa čoraz viac stáva veľmi diskutovanou témou. Aby sme vytvorili deťom správne základy v stravovaní, musíme s nimi pracovať už od útleho veku. Je dôležité pochopiť že v rannom veku si deti vytvárajú dlhodobé návyky. Je to tak aj v stravovaní. Mnoho rodičov však v uponáhľanej dobe nemá moc času venovať sa svojim deťom tak ako by sami chceli. Stravovanie vašich ratolestí je však niečo, čo by ste rozhodne nemali zanedbať. Zlé stravovacie návyky neskôr môžu viesť k rôznym zdravotným problémom a veľmi nepopulárnej nadváhe či obezite. V dnešnom dieli sa zameriame na to, čo by mala a nemala obsahovať zdravá desiata do školy pre vašeho potomka.

 

Celozrnné pečivo ako základ

Na desiatu by ste mali zvoliť určite celozrnné pečivo namiesto klasického pečiva z bielej múky. Biela múka má glykemický index na úrovni bieleho rafinovaného cukru čo je pre deti nevhodné (ale nielen pre ne). Celozrnná múka a teda výrobky z nej vyrobené obsahujú podstatne viac vlákniny, polynasýtených mastných kyselín, vitamínov, minerálov a pod. Aj keď možno takéto výrobky stoja o niečo viacej, majú omnoho väčší prínos pre fungovanie organizmu.

K celozrnnému pečivu by ste mali zvoliť aj vhodnú nátierku. Môže to byť napríklad tvarohová nátierka s kvalitnou šunkou ak tomu cherry paradajky, prípadne celozrnné pečivo s lučinou, plátkami reďkoviek a paradajok. Pokojne stavte na domácu výrobu nátierok. Keď ste boli deti určite ste ich mali na desiatu tiež. Za všetky možno spomeniem mrkvovú nátierku, reďkovkovú nátierku, cibuľovú a pod.

Dobré nátierky sa dajú pripraviť nielen z tvarohu ale aj zo strukovín a sú pre organizmus dieťaťa veľmi prospešné. Netreba sa báť prípravy. Vždy sa jedná o jednoduché a rýchle recepty ktorých dnes nájdete v internetových receptároch veľa. Salámy nahraďte šunkou. Pridajte kvalitný plátkový syr a zdravá desiata je na svete.

zdravá desiata do školy1

Jogurty vo vlastnej réžií

Zdravá desiata do školy by mala obsahovať aj jogurty. Tu je dobré zvoliť biely jogurt a nakrájať či nastrúhať do neho ovocie (vynikajúci je banán ktorý jogurt osladí). Je to vždy lepšie ako jogurty s „extra veľkými kúskami ovocia“ ktoré občas v jogurte ani nenájdete.

Ako bonus môžete deťom pridať na desiatu aj rôzne nepražené nesolené oriešky (okrem arašidov), a veľmi vhodné je aj sušené ovocie(nesladené, nesírené).

Ovocie namiesto sladkostí

V tomto bode by deti asi protestovali najviac. Neberte nám dobošky! Akoby som ich už počul. Mnoho rodičov robí zásadnú chybu v tom, že deťom pridá do desiatového balíčka aj niečo sladké. Často počuť k tomu vetu „Deti potrebujú sladkosť, dáva im energiu“. Dáva. To je pravda. Akákoľvek sladkosť deťom nielen urobí radosť, ale dodá im aj energiu. Bohužiaľ iba na chvíľu.

V prípade sladkých dobošiek, čokolád a podobných výrobkov sa jedná o jednoduché cukry. Tak rýchlo ako sa im podarí zdvihnúť hladinu krvného cukru, rovnako rýchlo zase aj klesne čo spôsobí u dieťaťa ďalšiu chuť na sladké, ozve sa hlad a zároveň s tým aj nepozornosť. Zdravá desiata by preto sladkostí mala obsahovať čo najmenej.   Pokiaľ je to možné, odporúčame nahradiť sladkosti čerstvým ovocím. Sladkosť typu čokoláda, doboška a pod. môže byť pre dieťa vhodná napríklad počas fyzicky náročnejšieho výletu. Určite nebaľte deťom sladkosti na desiatu pravidelne. Robte tak len výnimočne.

Pokiaľ dieťaťu dáte na desiatu sladkosť, zvoľte radšej niečo z cereálií, niečo s orieškami a pod. Vyhnite sa lízankám, cukríkom, čokoládam a pod.   Štúdia publikovaná v Journal of American Public Association poukazuje na súvislosť medzi študijnými výsledkami a stravou žiakov kde zdravo stravujúci sa študenti dosahujú lepšie výsledky.  

zdravá desiata do školy a sladkosti

  • Neviete si poradiť s vašim jedálničkom?

    Prihláste sa na konzultáciu k svojmu výživovému poradcovi. Za 7,90 absolvujete merania na prístroji Tanita a získate jedálniček vypracovaný na mieru pre Vás.

Nezabudnite na nápoj

Zdravá desiata do školy by nemala postrádať ani nápoj. Pravidelný pitný režim v škole je u detí tiež veľmi dôležitý. Nedostatok tekutín spôsobuje u detí (a nielen u nich) bolesť hlavy a únavu. Deti sú následne nesústredené a ľahko stratia koncentráciu.

Najideálnejšou tekutinou by mali byť nesladené čaje s trochou citrónovej šťavy. Dospelým sa odporúča denne vypiť 2,5 až 3 litre tekutín, u detí je to však trochu iné. Detský organizmus je tvorený väčším podielom vody než organizmus dospelého človeka a tak aj príjem tekutín musí byť percentuálne vyšší vzhľadom na hmotnosť dieťaťa. Množstvo tekutín pre dieťa je teda priamo závislé na jeho veku a telesnej hmotnosti.

Menšie dieťa potrebuje na kilogram svojej hmotnosti viac tekutín. Prehľad si môžete pozrieť v nasledujúcej tabuľke :

V hornej časti tabuľky je vek dieťaťa. Druhý riadok udáva približné množstvo tekutín ktoré by malo dieťa v danom veku vypiť a tretí riadok udáva pomer mililitrov na váhu – teda kilogram vášho potomka na deň.

Jednoduchý príklad teda. Máte 8 ročné dieťa ktoré váži 35 kg. Podľa tabuľky teda vaše dieťa potrebuje na kilogram svojej hmotnosti 60ml tekutín. Teda 60 ml x 35 = 2100 ml teda 2,1 litra.

 

4-7 rokov7-10 rokov10-13 rokov13-15 rokov15-19 rokov
Celkom cca (l/deň)1,61,82,152,452,8
Množstvo (ml/kg/deň)7560504040

 

Všetky údaje však berte iba orientačne. Tu treba zvážiť aj iné faktory ako napríklad fyzickú aktivitu dieťaťa a tiež ročné obdobia. Je samozrejmé, že v lete bude váš potomok potrebovať viac tekutín.

 

Vhodné nápoje

  • pitná voda (prípadne nesýtená voda)zdravá desiata do školy nápoj
  • nesladené ovocné čaje s trochou citrónovej šťavy
  • ovocný sirup dostatočne zriedený s vodou. (dajte si záležať na zložení, čítajte zloženia a vyhnite sa sirupom ktoré obsahujú veľa farbív a pod. )
  • 100% ovocné džúsy ktoré je ale nutné riediť minimálne v pomere 1:1
  • smoothies – ak zvolíte smoothies tak ho pripravte ráno, pridajte aj zeleninu 🙂

 

Nevhodné nápoje

  • sladké limonády
  • minerálna voda (väčšie množstvo)
  • čierny čaj
  • bylinkové čaje (čaje s liečivými účinkami by ste mali obmedziť)

 

Minerálne vody môžete deťom podávať, ale majte na pamäti že nie vo veľkých množstvách. Minerálne vody majú špecifické zloženia preto by ste ich nemali deťom dávať denne. Vyslovene nevhodné sú sladké nápoje colového typu a pod. Bohužiaľ dnes dosť často u detí vídané. Do zdravej desiaty takéto nápoje nepatria!

Zdravá desiata v peknom obale.

Doba pokročila a namiesto plastových sáčkov v ktorých sa väčšinou desiata počas dňa „rozmixuje“ je možné zaobstarať plastovú dózu – tzv desiatový box. Nefandím síce plastom, ale treba uznať, že desiatový box je vždy lepšia alternatíva oproti jedlu v papierovom či plastovom sáčku. Navyše desiatový box sa pre menšie deti stáva svojou farbou či vzhľadom zaujímavejší.

zdravá desiata do školy desiatový box

zdravá desiata do školy desiatový box

Často dostanete kúpiť desiatové boxy s potlačou rôznych rozprávkových hrdinov a pod. To isté platí aj pre fľašu na nápoj. Tu som dokonca objavil termosku pre deti. Na obrázkoch nižšie máte možnosť vidieť dizajnové zaujímavosti. Našiel som napríklad aj box na banán, čo mi chvíľu pripadalo už ako prehnané, ale keď si spomeniem na niekoľko rozpučených banánov v mojej školskej taške (ach kde sú tie časy) tak tento nápad celkom vítam.

 

(Obrázky desiatových boxov a fliaš pochádzajú z internetového e-shopu 4Home.sk )

zdravá desiata do školy puzdro na banan

Váš recept

Ak máte vlastný recept na dobrú nátierku, či tip na zdravú desiatu do školy píšte nám do komentárov pod článkom. Čo dávate na desiatu vašim deťom?

Zdravá desiata do školy
5 (100%) 1 vote
2017-01-23T08:40:48+00:00 január 27th, 2016|Magazín|0 Comments

Leave A Comment