Viscerálny tuk – skryté riziko v organizme

Viscerálny tuk – skryté riziko

Tuk vo vnútri nášho tela nevidíme, ale napriek tomu môže spôsobiť veľa problémov. Schudnutie neznamená len, že v obchode siahnete po menšom čísle oblečenia, v tomto prípade má veľký význam aj pre vaše zdravie.

Čo je viscerálny tuk?

Znie vám slovo viscerálny cudzo? Čo tak vnútrobrušný, útrobný alebo medziorgánový? Jednoducho ide o tuk, ktorý sa ukladá vo vnútri tela. Nevidíme ho na povrchu (na rozdiel od podkožného), je skrytý medzi našimi orgánmi. Môže sa hromadiť okolo pečene, srdca aj iných vnútorných orgánov, prípadne aj vo svaloch. Ohrozuje tak nie len obéznych, ale aj zdanlivo štíhlych ľudí.

Riziká viscerálneho tuku

  • spomaľuje metabolizmus (čím podporuje obezitu)
  • obaľuje orgány, napr. srdce
  • spôsobuje stukovatenie pečenie, obličiek, pankreasu
  • produkuje látky spôsobujúce zápal, ktorý poškodzuje pečeň a cievy
  • môže vyvolať množstvo chorôb spojených s metabolizmom, napr. cukrovka
  • zvyšuje riziko srdcovo-cievnych chorôb, mŕtvice
  • vyvoláva ukladanie tuku aj v oblasti hrdla (výsledkom môžu byť poruchy nočného dýchania, chrápanie)
  • pri veľkom nadbytku dokonca vytláča brušnú dutinu smerom dopredu (nebezpečenstvo zauzlenia čriev a vzniku pruhu)

 

Samozrejme, určité množstvo vnútorného tuku naše telo potrebuje. Avšak častokrát ho má viac než dosť a my o tom ani nevieme. Tuk sa začína hromadiť a správa sa ako samostatný orgán, začína produkovať škodlivé látky, ktoré ohrozujú ostatné orgány, najmä pečeň. Tá je nadmerne zaťažená a môže dochádzať k jej poruchám či iným ochoreniam.

Koľko tuku skrýva vaše telo?

Napriek tomu, že viscerálny tuk v začiatok jeho ukladania nie je povrchu tela vôbec vidieť, pri jeho nadbytku môže byť určitým signálom obvod pása. Ten si môžete zmerať kedykoľvek, stačí, ak umiestnite krajčírsky meter na pás a odčítate výsledok. Je dôležité, aby ste merali v správnom mieste, v strede medzi horným okrajom panvovej kosti a spodným okrajom posledného rebra.

 

Teraz stačí náhľad do tabuľky:

ŽenaMuž
Zvýšené rizikoObvod pása nad 80 cmnad 88 cm
Vysoké rizikoObvod pása nad 94 cmnad 102 cm

 

Všetky merania sú len orientačné. Presnú hodnotu tuku v tele zistí až váš lekár alebo výživový poradca, ktorý má špeciálne certifikované prístroje na meranie hodnôt viscelárneho tuku v tele. Ide o rýchlu a profesionálnu analýzu zložiek vášho tela či intenzity metabolizmu, ktorá prezradí, v akej zdravotnej a fyzickej kondícií ste. Na základe výsledkov vám nutričný poradca odporučí ďalší postup.

Zbavte sa tuku krok za krokom

Pokiaľ ste zistili, že máte zvýšené hodnoty vnútorného tuku alebo máte sklon k jeho ukladaniu, neprepadajte panike. Stále existuje možnosť, ako sa ho zbaviť. Recept na zníženie tuku v tele je pri tom jednoduchý – úprava stravy a vhodná telesná aktivita – to vám povie každý výživový poradca. Zdravým schudnutím a udržaním si váhy sa nezbavíte len podkožného tuku, ale znížite aj množstvo oveľa nebezpečnejšieho viscelárneho tuku.

Avšak nie vždy je ľahké zmeniť životný štýl. Žiaľ, viscelárny tuk neoklamete rôznymi „pomocníkmi“ ako liposukcia. Tá účinkuje len na určitom mieste na podkožný tuk, medzi ktorý vnútorný rozhodne nepatrí.

visceralny tuk šport pohyb

Prvý krok – strava

Na začiatku si musíte uvedomiť, že cesta k zdravšiemu životu a zníženiu tuku vedie prvotne cez stravu, samotné cvičenie tvorí iba štvrtinu úspechu.

Kľúč k zdravšiemu telu hľadajte vo svojom jedálničku.

  • Bez cukru to ide ľahšie
    • Obmedzením príjmu všetkých druhov cukru, najmä rafinovaných, odbremeníte nadmerne zaťažovaný metabolizmus. Z jedálnička odstráňte aj potraviny, ktoré obsahujú vysoké množstvo glukózy a fruktózy či sladidlá ako kukuričný sirup (ide najmä o spracované potraviny, polotovary alebo sladené nápoje).
    • Veľký príjem fruktózy spôsobuje problémy metabolizmu, a tak dochádza k hromadeniu tuku v tele. Pre zdravého človeka je odporúčaná denná dávka cukru (fruktózy) 25 g. Ak však máte nadváhu či problémy s metabolizmom, neodporúča sa viac ako 15 g denne.
  • Stop vyprážaniu
    • Tučné mäsá, údeniny, jedlá rýchleho občerstvenia, masť a tradične vyprážané pokrmy len zahlcujú organizmus nadbytočnými tukmi, s ktorými si nevie poradiť. Výsledok je jasný – telo ich ukladá nielen pod kožou, ale aj vo svojom vnútri!
  • Existujú aj zdravé tuky
    • Telo potrebuje energiu a tuky sú jej najhodnotnejším zdrojom. Ak chcete schudnúť je nevyhnutné, aby ste „zlé“ tuky nahradili práve tými „dobrými“. Ide najmä o prírodné a čerstvé suroviny ako napríklad avokádo, rôzne druhy orechov, kokosový olej, prírodné maslo a vajcia, biele mäso, taktiež aj ryby či morské plody.
    • Rastlinné a rybie tuky zabezpečujú organizmu zvýšený príjem nevyhnutných omega-6omega-3 mastných kyselín, bez ktorých sa pri úprave vášho jedálnička nezaobídete.
  • Čerstvosť nadovšetko
    • Dostatočná konzumácia čerstvého ovocia a zeleniny je základ. Uprednostňujte lokálne pestované druhy, najlepšie bio kvality. Avšak, z času na čas si ozvláštniť tanier aj exotickými druhmi je tiež veľmi prínosné.
  • Pečivo: vymeňte biele za tmavé
    •  Celozrnné výrobky skvelo dopĺňajú dennú potrebu vlákniny a častokrát obsahujú aj mnohé olejnaté semená (ľan, slnečnica, tekvica), ktoré zvyšujú príjem zdravých tukov do vášho organizmu. Z toho dôvodu by ste sa im rozhodne nemali vyhýbať.
visceralny tuk strava

Druhý krok – pohybová aktivita

Už len krátka prechádzka dokáže naštartovať metabolizmus, okysličiť telo či vyčistiť myseľ. Okysličovanie je v celom procese zbavovania sa nadbytku tuku nevyhnutné, pretože dochádza k rýchlejšiemu spaľovaniu mastných kyselín v tukovom tkanive, čiže k úbytku tuku podkožného aj viscelárneho. Pri tomto procese sa zároveň uvoľňuje energia, ktorú spotrebujete na danú telesnú aktivitu. Popri tom cvičenie taktiež zrýchľuje aj pokojový metabolizmus, dokáže prípadne zabrániť jeho spomaleniu, a tak telo účinnejšie využíva všetky živiny a neukladá ich nadbytok v tkanivách.

Buďte opatrní, neexperimentujte!

Neviete sa dočkať, kedy uvidíte prvé výsledky na vašej postave? Opatrne, pri chudnutí je najdôležitejšie ísť na všetko s rozumom, čo platí i na rýchlosť chudnutia. Tak ako človek postupne priberá, by mal aj postupne chudnúť. Najlepšie je sa v tomto prípade zveriť do rúk odborníkov, ako sú výživoví poradcovia. V súčasnosti už disponujú vysokokvalitnými diagnostickými metódami, vďaka ktorým vám môžu účinne pomôcť.

Vyškolení špecialisti vám dokážu zostaviť jedálny lístok presne šitý na mieru. Zároveň môžu aj navrhnúť vhodnú pohybovú aktivitu, ktorou celý proces doplníte. Ak totiž telo váhu postupne naberalo, nemôžu ju zo dňa na deň zhodiť bez nežiaducich dôsledkov. Nesnažte sa preto celý proces urýchliť, môžete tak uškodiť svojmu zdraviu a častokrát sa dostaví jojo efekt – organizmus stratenú váhu opäť naberie.

Najvhodnejším riešením je dodržiavanie stravovacieho plánu stanoveného odborníkom. Ak sa ním budete riadiť, môžete zamedziť ukladaniu škodlivého tuku v tele, dokonca aj znížiť množstvu už existujúceho vnútorného viscelárneho tuku v organizme.

výživový poradca konzultácia
Prihláste sa na konzultáciu k svojmu výživovému poradcovi. Za 7,90 € absolvujete merania na prístroji Tanita a získate jedálniček vypracovaný na mieru pre Vás.
Poraďte sa s odborníkmi
Viscerálny tuk – skryté riziko v organizme
5 (100%) 3 votes
2017-01-23T08:40:41+00:00 august 8th, 2016|Magazín|0 Comments

Leave A Comment