Cholesterol – skryté nebezpečenstvo

Cholesterol – skryté nebezpečenstvo

Informácie o škodlivosti cholesterolu sa na nás valia z každej strany. Mnohokrát ide o zložité vedecké články ťažko pochopiteľné pre neodborníka. Poďme si preto predstaviť, čo v skutočnosti je cholesterol, ako ovplyvňuje naše zdravie a aké sú možnosti zníženia jeho hladiny.

Čo sa myslí pod pojmom cholesterol?

K pochopeniu, čo naozaj znamená vysoká hladina cholesterolu, je potrebné si najskôr povedať, čo vlastne cholesterol je.
Ide o tukovú látku nevyhnutnú pre náš organizmus, pretože je súčasťou mnohých buniek, slúži na tvorbu vitamínu D, niektorých hormónov či žlčových kyselín. Táto látka môže pochádzať z dvoch zdrojov: potravy alebo ju vytvára naše vlastné telo. Platí pri tom, že cholesterol sa nachádza iba v živočíšnych tukoch, nemožno ho získať z rastlinnej potravy.
Ľudský organizmus je geneticky prispôsobený na nízky príjem cholesterolu, pretože jeho veľkú väčšinu si dokáže vytvoriť sám. Z toho dôvodu jeho vysoký obsah v potrave spôsobuje nerovnováhu v organizme, pretože sa doň dostáva viac cholesterolu ako potrebuje, a prebytok sa ukladá.

HDL a LDL – „dobrý a zlý“ cholesterol

Keďže cholesterol je tuková látka, nie je rozpustná vo vode ani v krvi. V nej je prenášaná práve dvoma lipoproteínmi, ktoré sa nazývajú HDL a LDL, podľa čoho dostali pomenovanie aj rôzne druhy cholesterolu.
Ak k hladinám HDL a LDL pridáme aj množstvo triglyceridov v organizme, dostaneme celkovú hodnotu cholesterolu v krvi. Pozrime sa však bližšie na takzvaný dobrý a zlý cholesterol.

 

cholesterol HDL LDL

LDL „zlý“ cholesterol

LDL cholesterol je považovaný za zlý, pretože sa ukladá v stenách ciev, môže ich upchať a celkovo znížiť ich flexibilitu. Do niektorých častí organizmu sa tak dostáva oveľa menej krvi a dochádza k rôznych ochoreniam z nedostačeného prekrvenia najmä dolných končatín. Ak sa množstvo zúžených a nepružných ciev zvyšuje, dochádza k artérioskleróze a to môže ľahko vyústiť k ich upchatiu a následnému srdcovému infarktu či mozgovej mŕtvici.

 

HDL „dobrý“ cholesterol

Vďaka vlastnostiam, ktoré pomáhajú odstraňovať LDL cholesterol z ciev, dostal HDL cholesterolu prívlastok „dobrý“. Experti sa domnievajú, že HLD cholesterol sa správa ako tzv. čistič, pretože odnáša LDL cholesterol preč z tepien naspäť do pečene, kde sa spracuje a odstráni z tela. Približne jedna štvrtina až jedna tretina cholesterolu v krvi je prenášaná práve HDL.
Navyše správna hladina HDL v krvi pomáha tiež chrániť pred srdcovým infarktom či mozgovou mŕtvicou, zatiaľ čo nízke hladiny môžu zvyšovať riziko srdcovo-cievnych chorôb.

 

Triglyceridy

Ide o iný druh tuku, ktorý slúži aj na ukladanie nadbytočnej energie získanej zo stravy. Vysoká hladina triglyceridov v krvi sa neraz spája práve s artériosklerózou (zúžením a upchatím ciev). Ich zvýšené množstvo v krvi spôsobuje obezita, nedostatok fyzickej aktivity, fajčenie, nadmerný príjem alkoholu či genetické predispozície. Ľudia s vysokou hladinou triglyceridov majú mnohokrát aj vysokú hladinu celkového cholesterolu vrátane nadbytku LDL a nedostatku HDL v krvi.

Riziká vysokej hladiny cholesterolu

Nadmerné hodnoty LDL či celkového cholesterolu v krvi so sebou prinášajú radu ochorení. Patria sem najmä srdcovo-cievne ochorenia ako artérioskleróza (zúžené tepny s nízkou pružnosťou), srdcový infarkt, častá je aj mozgová mŕtvica, poruchy krvného obehu a podobne.
Najväčšie nebezpečenstvo vysokej hladiny cholesterolu však tkvie v tom, že nebolí. Naše telo nás nevie upozorniť na jeho zvýšenú hodnotu, obvykle človek nepostrehne žiadne príznaky, pokiaľ nedôjde k závažným srdcovo-cievnym ochoreniam.
Rizikovým faktorom sú aj iné ochorenia ako zvýšený krvný tlak, ktorý môže ešte viac zvýšiť pravdepodobnosť iných ochorení.

Ako znížiť cholesterol?

Poznáme dve najzákladnejšie metódy, ktoré slúžia na liečbu a zníženie vysokej hladiny cholesterolu v krvi. Ide predovšetkým o zmenu životného štýlu a podanie liekov.
Obe formy liečby sa navzájom nevylučujú, avšak pri užívaní liekov dochádza navyše k zvýšenému zaťažovaniu pečene a mnohé z liečiv majú veľakrát aj nepríjemné vedľajšie účinky.
Z toho dôvodu by terapia liekmi mala nastať, až keď celková zmena životného štýlu nebude vôbec účinná.

Avšak správna úprava stravovacích a pohybových návykov nemusí slúžiť len ako liečba, keď zistíte, že máte vysokú hladinu cholesterolu v krvi. Je zároveň aj výbornou prevenciou pred jeho zvýšením a pomáha znižovať riziko srdcovo-cievnych chorôb.
Najlepšie je v tomto prípade obrátiť sa na odborníkov, aby úprava vášho jedálneho lístka bola čo najefektívnejšia a presne prispôsobená vašim potrebám.

Zníženie hladiny LDL „zlého“ cholesterolu

  • Obmedzenie konzumácie vyprážaných jedál alebo potravín s obsahom stuženého tuku.
  • Zníženie príjmu a náhrada nasýtených živočíšnych tukov nenasýtenými rastlinnými tukmi.
  • Zvýšený príjme vlákniny v potrave.
  • Redukcia telesnej hmotnosti na primeranú hodnotu.

 

Zvýšenie hladiny HDL „dobrého“ cholesterolu

  • Pravidelná vhodná fyzická aktivita či cvičenie.
  • Obmedzenie konzumácie alkoholu a fajčenia.
  • Zníženie príjmu sacharidov, ide najmä o potraviny s vysokým glykemickým indexom a s obsahom jednoduchých cukrov. Zároveň ich nahradenie vhodnejšími rastlinnými alternatívami.
  • Dostatočný pitný režim pozostávajúci s nesladených nápojov.
  • Redukcia stresu.
výživový poradca konzultácia
Nezvládate svoj cholesterol? Pripravíme Vám jedálniček na mieru už za 7,90 Eur. Prihláste sa na konzultáciu a zlepšite svoj zdravotný stav.

Strava na zníženie cholesterolu

Okrem samotného výberu potravín, ktoré ovplyvňujú hladinu cholesterolu v krvi, je dôležitá aj ich príprava. Spôsob, ktorý zvolíte, môže výrazne ovplyvniť ich výživovú hodnotu a množstvo tukov v nich obsiahnutých. Preto by ste sa rozhodne mali vyhnúť vyprážaniu a používaniu nadmerného množstva tuku (najmä živočíšneho).
Najideálnejší spôsob prípravy je varenie, dusenie, pečenie, či využitie parných alebo tlakových hrncov. V každom prípade sa však snažte minimalizovať množstvo použitých tukov a uprednostňovať ich rastlinné varianty.
Vhodné potraviny pri vysokom cholesterole

  • Zníženie spotreby tukov, predovšetkým živočíšnych (masť, maslo, tučné syry, plnotučné mlieko, slanina, červené mäso).
  • Náhrada živočíšnych tukov rastlinnými (najmä rastlinné oleje – olivový, slnečnicový, repkový, sójový, ľanový a takisto kokosový najlepšie však tepelne neupravený).
  • Orechy – obsahujú mnohé prospešné látky, významné sú najmä mandle. Vyhnite sa však soleným variantom.
  • Dôraz na kvalitu pri výbere potravín – orechy vyberajte zásadne čerstvé, ak majú nepríjemnú chuť či vôňu, nekonzumujte ich. Pri olejoch uprednostnite produkty s označením extra panenský alebo panenský, najlepšie lisovaný za studena.
  • Obmedzenie a prípadne vyradenie vnútorností z jedálneho lístka (napr. mozoček, obličky, pečeň, jazyk, držky).
  • Doplnenie vlákniny – či už výživovými doplnkami alebo prostredníctvo ovsených vločiek či celých zŕn (napr. jačmeň). Vhodné je do stravy zaradiť aj viac strukovín.
  • V pečive taktiež uprednostniť celozrnné varianty a rovnako bezvaječné cestoviny sú prospešné.
  • Uprednostnenie chudého bieleho mäsa – hydina, ďalej aj králik či mladá jahňacina, prípadne občas môžete pridať aj zverinu či teľacie mäso.
  • Zvýšenie príjmu sladkovodných a morských rýb. Pri ich príprave však uprednostnite pečenie či grilovanie, vyprážaniu sa vyhnite.
  • Obmedzenie tukov v mliečnych výrobkoch – vhodnejšími alternatívami sú kyslé, prípadne nízkotučné produkty. Rozhodne je na mieste zvážiť konzumáciu smotany, dressingov či majonézy (okrem rastlinných a jogurtových alternatív, ktoré sú vhodnejšie).
  • Zníženie množstva zahusťovaných polievok a omáčok – namiesto múky či škrobu siahnite po kukuričnej múke či rozmixovanej zelenine.
  • Ovocie a zelenina – ich denný príjme by mal byť okolo 200 gramov pri ovocí a dvojnásobok pri zelenine. Vhodné sú najmä koreňové druhy zeleniny a jablká, všetko bobuľovité ovocie (napr. maliny, čučoriedky, brusnice, černice, ríbezle…), citrusy aj huby.
  • Pravidelný režim stravy – konzumujte primerané porcie jedál 5 – 6 krát denne. Najlepšie je, ak niektoré z týchto jedál budú pozostávať čisto iba zo zeleniny a ovocia (napr. olovrant či druhá večera).
  • Redukcia sacharidov – ide najmä o spracované cukry nachádzajúce sa v sladkostiach, napríklad v kandizovanom ovocí, čokoládových oblátkach, tortách, zákuskoch, krémoch a podobne. Rovnako výhodné je obmedziť aj slané produkty ako čipsy a hranolčeky, nie len kvôli obsahu soli, ale aj množstvu tukov, ktoré obsahujú.

 

  • chlesterol liečba TIP: cholesterol pomáha znižovať ja surový cesnak. Buď ho konzumujte čerstvý, ale pridajte podrvený strúčik tesne pred koncom varenia, aby som sa v ňom tepelnou úpravou nezničili dôležité látky.

Nízkocholesterová diéta si vyžaduje pravidelné dodržiavanie a celkovú zmenu životného štýlu. Ak si neviete poradiť s jej správnym nastavením pre váš organizmus, poraďte sa s odborníkmi, napríklad s lekárom či výživovým poradcom. Úprava stravovacích návykov je dôležitá nielen pri zvýšenej hladine cholesterolu, ale aj pri predchádzaní jej zvýšenia.

Cholesterol – skryté nebezpečenstvo
5 (100%) 1 vote
2017-01-23T08:40:40+00:00 september 7th, 2016|Magazín|0 Comments

Leave A Comment